08 heinäkuuta, 2014

Mä ikävästä itken. MINUN uusi kesäheppa: Hiski

Hei taas. En olekkaan esitellyt teille vielä meidän tallin pitäjän omaa heppaa. Mikä parasta Hiski tulee mulle projektiksi. Se pitää saada ratsastuskoulu käyttöön ja oppimaan vähän lisää. En osaa vielä oikeen käsitellä mitä ajattelisin seuraavasta asiasta, mutta mulle on tullu pelottavankin vahva side Hiskiin. Hevosen olen tuntenut vasta muutaman viikon ja kävin kaikkina paitsi kahtena päivänä sen luona ennen, kuin sain näitä kipukohtauksia uudestaan. Parasta tässä on se etten ratsastanut Hiskillä kuin kaksi tai kolme kertaa. Oon juoksuttanut sitä ja taluttanut sitä maastossa ja tehnyt kaikkea, mitä en koskaan hevosten kanssa tee. Se tuli mun luokse laitumelta ravaten. Joka kerta tulee vastaan kyllä, mutta harvoin ravilla ja laukalla. Hiskin luonne on täysi kymppi. Se on niin seurallinen ja hyväntahtoinen. Mutta jospa siis esittelisin tämän rakkauden.


Hiski on siis 15 vuotias suomenhevos ruuna. Luonne on aivan mahtava. Utelias, ystävällinen ja seurallinen. Hiski on aika pieni, mutta juuri täydellisen kokonen mulle. Saan pohkeet hyvin sen ympäri, jotta pääsen tukemaan sitä tarpeeksi kulkeakseen oikein. Ratsastustausta hiskillä on todella heikko. Sillä on menty pelkästään vasempaan ja tehty kaikki vasemmalta. Olen siis nyt tehnyt asiat lähinnä oikealta puolelta. Nyt kun homma rupee sujumaan niin siirrytään takaisin sitten vasemmalle eli ns. normaalille puolelle. Juoksutus oikealle oli todella haastavaa ja laukkaaminen etenkin liinassa. Hiski ei oikeen osaa pitää laukkaa yllä eikä nosta saatika pysyä itse pystyssä laukassa. HUOM. Ainakaan ilman kenkiä. Nyt sillä ei ole kenkiä, minkä takia joudutaan pitämään puutseja/jouduttiin pitämään puutseja. Tuloksena olikin hiertymät, jotka on nyt jo parantuneet! Puutseihin hankittiin nyt suojukset vuohisille. Elikkä kun tulen tästä kuntoon niin pääsen ratsastamaan ja juoksuttamaan lisää.


Otsikosta päätellen siis mulla on ihan kauhee ikävä Hiskiä. Ehkä hiski korvaa nyt mun parasta kaveria, joka on Amerikassa. En tiedä tai ehkä se on vaan semmonen joka lohduttaa mua nyt, kun mun positiivisuus on koetuksella. Musta vaan tuntuu, että Hiski on vaan se oikea hevonen. Ymmärtää mua ja mä sitä. Haha, kun menin laitumelle näitä ottamaan niin oli ongelma, kun Pokeri ja Hiski tuli kokoajan mun luokse ja ravas perässä jos yritin kauemmaksi ottamaan kuvia. Pokeri on niin mun ystävä, mutta jotain puuttuu vaikka sekin on tärkeä. En tiedä taaskaan. Hiskin kanssa palaset vaan loksahti paikoilleen. 

Otsikko on myös ihan totta. Tirautin parit kyyneleet äsken, kun ajattelin tilannettani ja katselin Hiskin kuvia ja kuulin sopivaa musiikkia. Koko tän mun sotkun aikana mulle ei ole tullut kuin kerran ns. henkinenshokki. Se meni onneksi nopeasti pois, mutta en kaipaa sitä takaisin.


Sen verran pitää vielä sanoa muista hevosista, että Jerinna on ollut nyt kuolainten vaihdon jälkeen uskomaton. Siis en tahdo edes käsittää miten hyvä se on. Siis meidän Jerinna. Tehtiin kolmikaarista sen kanssa alkuun ravissa ja harjoteltiin tietysti pysähtymistä jokaisen kaaren keskellä. Jerinna oli peräänannossa koko tunnin ja apua se oli niin hyvä. Kaiken kruunas se, että tehtiin sama harjoitus laukassa RAUHALLISESTI. Istuin sen hevosen selässä niin onnellisena. Pysäytin SUOMENHEVOSEN laukasta istunnalla. En voi uskoa sitä. Jerinna on niin taitava. Myöhemmin tehtiin toisena päivänä väistöjä istunnalla ja aivan pienellä pohkeella. Uskomattoman hyviä väistöjä. Ja sama LAUKASSA. Mitä hemmettiä. Tuntuu, että leuhkisin Jerinnalla, mutta se on niin hyvä tamma. Harmittaa, kun ei ole omani. Jerppuli on sopivaa vaihtelua Hiskiin ja Pokeriin verrattuna. 


Pokerista sen verran, että oltiin yö maastossa ja herran ihana arabin ja täykkärin luonteet pääsivät kyllä valloilleen, kun laukan jälkeen käännyttiin yhdessä tallinpitäjän kanssa ympäri, että kävellään vierekkäin niin pokeri vetäs hännän tötterölle, hirnahti ja meinas lähtee siitä sitten kisaamaan. Puhuttiin vaan ettei kyllä uskois samaks hevoseks joka oli aiemmin laamaillut pikkusten sunnilla kaula pitkällä kentällä. Ruunilla oli kaiketi menossa kisa kumpi kävelee komeemmin. Pokeri kyllä vei sen kisan mennentullen.



Nähään taas, terveisin Heidi!

4 kommenttia:

  1. Miks ihmeessä sanot ett pokeri ois muka arabi vaikk sen iskä on???!!! ✋

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kuuleppas nyt Siiri, kun en ole niin sanonut. Se jos tägään instagramissa arab tarkottaa vaan sitä että osa pokerista sitä on ja pokerin rakenteesta sen näkee. On ihanaa, että sä tykkäät hoitaa Pokeria. Muista kuitenkin, että hoitaminen ja vahva tunneside hevoseen useamman vuoden ajalta on vähän eriasia. Enköhän Pokerista tarvittavat tiedä.

      Poista
    2. Oke! Milloin aina käyt Multamäellä, jos vaikka nähtäis siellä joskus😊?? Ois kiva nähä siellä joku päivä✨:)?

      Poista
    3. postauksissa lukee että mulla on selkä murtunu. Sitten kun se on kunnossa niin alotan pokerin kanssa kisatreenin ja jatkan hiskin ratsutusta ja meen jerinnalla ja muilla. Käyn aina kun pääsen eli joskus jokapäivä, joskus 3 kertaa viikossa, joskus asun viikonlopun. Vaihtelee :)

      Poista